יום חמישי, 24 ביולי 2008

סיכום מפגש upa יולי

אתמול הייתי אירוע של Upa במרכז הבין-תחומי בהרצליה.
האירוע היה מיודע להיות הרצאה בתחום ה seo/שימושיות.

(Search Engine Optimization) se0 למי שלא יודע זה תחום הקידום ושיווק אתרים. אני לא מכר כמעט בכלל את התחום, רק לאחרונה חבר שלי נכנס אליו ולכן היה לי מושג קלוש לפני ההרצאה.
המרצה היה ג'קי סויקיס שלפי חבר שלי הבנתי שהוא בין החזקים, אם לא הכי חזק, בתחום זה בישראל.

ההרצאה התחילה על ההבדל והשוואה בין תוצאות אורגניות וממומנות בגוגל.
אח"כ התייחס לאיזה אלמנטים משפיעים על קידום האתר.
התייחס לעכביש המוטנטי הענק של גוגל שהם מגדלים במרתפים שלהם.
התייחס לכלים חינמיים לסטטיסטיקה על האתר שאותו רוצים לקדם והשימוש במילות מפתח.

בהקשר לשמישות, היה דבר אחד מעניין שהוא דיבר עליו וזה חוק הקליקים שלפיו ככל שאנשים לוחצים על יותר קישורים באתר מסויים, כדי להגיע לקישור לאתר אחר, ככה הקישור הזה פחות שווה בעיני גוגל.
בעיני זה גם יכול להתאים להבנה של בני האדם, כלומר, ככל שהמשתמש יצטרך להקליק על יותר כפתורים כדי להגיע ליעד שלו, הוא ירגיש ביותר חוסר נוחות והחוויה לא תוגדר כאחת מוצלחת בעיניו. הרי זה זה רק טבעי שנרצה להגיע ליעד מסויים בדרך הקצרה ביותר עם כמה שפחות מאמץ.

לפי הבנתי, לא תמיד תחום הקידום אתרים מתיישב יפה עם תחום השמישות וחווית משתמש.
למשל אפשר לדון בדילמה הבאה:
לפי קידום אתרים, כאשר מכניסים לינק למשפט מאוד לא מומלץ להשתמש ב"לחץ כאן". דוגמא למה לא צריך לעשות-
"לקבלת ניקוי השטיחים המומלץ של האחים פרנייאן לחץ כאן".
הסיבה לכך, היא מכיוון שגוגל שומר את כל הקישורים שמצביעים מאתר לאתר, לכן הוא מקשר את המילים "לחץ כאן" לאתר שמתייחס לניקוי שטחים. שחושבים על זה מה הקשר בין המילים "לחץ כאן" לניקוי שטיחים ... - אין קשר בכלל ולכן היה עדיף מבחינת גוגל אם המשפט היה מנוסח באופן הבא:
" מומלץ לעשות ניקוי שטיחים אצל האחים פרנייאין.
באופן הזה, יש איזשהו הגיון בין המילים ניקוי שטיחים לקישור לאתר שמתעסק עם ניקוי שטיחים.
אני רוצה לתת הדגש ולהגיד, שגוגל לא יודע לעשות קישורים סמנטיים (הוא לא באמת מבין ש-"לחץ כאן" לא קשור סמנטית לניקוי שטיחים), אלא במקרה הזה, שימוש בצמד המילים "לחץ כאן" הוא מגוון ביותר ואפשר לכלול אותו ל1001 מיליון שירותים שונים (לא רק ניקוי שטיחים), ככה שגוגל לא מבין איך צמד מילים כזה יכול להיות מקושר לכל כך הרבה דברים והוא מוריד את חשיבות הביטוי הזה כאשר עושים חיפוש.

לעניות דעתי, בחווית הממשק של המשתמש הפשוט, שילוב המילים "לחץ כאן" יכול להיות מאוד ברור, שעל מנת שיגיעו לאיזשהו למשהו שקשור בניקוי שטיחים עליהם ללחוץ על צמד המילים "לחץ כאן". לכן, קיימת איזושהי סתירה בין הרצון לקדם את האתר ולא להשתמש ב-"לחץ כאן" לעומת הרצון להפוך את האתר ליותר שמיש לכלל רחב של אוכלוסיה שלא בהכרח מבין שמילה עם קוו תחתון מהווה קישור וכן להשתמש ב-"לחץ כאן".


אמנם השכלתי רבות בתחום של בניית אתר שיתאים לגוגל (ולגבי העכביש המוטנטי הענקי שחי אי שם בסן פרנסיסקו), אבל הרבה אנשים הרגישו בחוסר יישום של שמישות בהרצאה (וזאת ע"פ השאלה שנשאלה בסוף ההרצאה שהייתה משהו כמו: איך כל מה שדיברת עד עכשיו קשור לשימושיות)

לסיכום, בתור האירוע הראשון שמתייחס לחווית משתמש ושמישות שבו הייתי, הוא בהחלט היה נחמד ומאוד מקצועי, אבל לא שמישי לחלוטין בתחום חווית המשתמש והשמישות.... טוב במחשבה שניה הוא היה קצת שמיש. בכל מקרה האירוע השאיר לי טעם של עוד, ואצפה לאירוע הבא לכשיהיה...

5 תגובות:

אנונימי אמר/ה...

תודה על הסקירה למי שלא היה :) ההגיון של גוגל לגבי מספר לינקים הוא מעניין ונכון לדעתי היות ולינק שקבור בתוך אתר יכול להיתפס כפחות חשוב מכזה המופיע למשל בדף הבית או באחד הדפים הפנימיים של האתר. הבעיה שאני מזהה קשורה כמו תמיד לנושא של הקשר. יכול להיות שמישהו בילה חמש דקות באתר לפני שחזר על דף הבית ולחץ על לינק לאתר אחר. האם גוגל עדיין מחשיב את הלחיצה כלינק אחרי 19 לחיצות או לוקח איכשהו בחשבון את העובדה שמדובר בלינק שמוצב במקום מרכזי באתר עצמו?

לגבי נושא "לחץ כאן", מעבר לסיבה הגוגלית שתיארת, ישנה הנחיית נגישות לא להשתמש ב"לחץ כאן" כי היא לא אומרת כלום לאנשים שמשתמשים בקורא מסך ולא רואים איפה זה "כאן".

asi אמר/ה...

לגבי נושא מספר הלינקים, העכביש של גוגל, מתייחס בהחלט ללינק שקיים במקום מרכזי באתר ולינק כזה מדורג כיותר איכותי ע"פ העובדה שהוא מוצג בדף הראשי. לפי הבנתי מההרצאה, העכביש בודק את הדרגות באופן ליניארי של קישורים, כלומר, ככל שקישור קבור עמוק יותר באתר, ככה הוא מדורג כפחות איכותי.

לגבי נושא "לחץ כאן" מעניין אותי אם נעשו מחקרים בעניין ?. אני מניח שקל מאוד לבצע מחקר לגבי השימוש הזה.
בתחושה הפנימית שלי, אני כן חושב ששילוב המילים "לחץ כאן" נותן איזושהי הנחייה ברורה יותר מאשר צמד מילים אחר שהוא מודגש, אבל אם יש מחקרים בנושא, התחושה הפנימית שלי תתנדף לה.
אני כן חושב שלא צריך להיות שימוש מאסיבי בצמד מילים זה, אבל אני לא חושב שצריך לשלול אותו על הסף.

hagoleshet אמר/ה...

הנה קישור לפוסט שגם מקשר למאמר/מחקר בנוגע לקישור "לחץ כאן".
http://www.notes.co.il/lea/36503.asp

הקישור הכי חזק בין קידום אתרים לשמישות הוא שההנגשה של האתר לעכבישים בהכרח גם מנגישה ומקלה על הניווט באתר למשתמשים אמיתיים. כך שהרווח הוא כפול.

asi אמר/ה...

הי לגולשת

אמנם את משתמשת במינוח:"בהכרח", אבל לדעתי זה מינוח שצריך להשתמש בו בעדינות, כי הוא מרמז על סיבה ותוצאה שהם לא בהכרח נכונים אלא לפי שיקול דעתך.
סתם כהערת אגב, המרצה שלי לפסיכולוגיה קוגנטיבית לא מסוגלת לשמוע את המילה הוכחה בהקשר של ניסויים פסיכולוגיים, כי זה בלתי אפשרי כמעט להוכיח קשר בלעדי של סיבה ותוצאה בתחום הפסיכולוגיה. לכן, ההמנעות שלי מהמילה "בהכרח".

נכנסתי לפוסט שלך אך הקישור למחקר לא עבד, אם במקרה יש לך אותו בקובץ אשמח להסתכל בו.

עידנאוחיון אמר/ה...

אסף, הרסת את החיים של הגולשת.
מה גם שהיא צודקת לחלוטין.
גוגל הוא אתר שבהחלט עוסק בשימושיות והעכביש שלו מניח שדפים "עמוקים" הם פחות חשובים כך שבמרבית המקרים הוא לא טורח אפילו לסרוק דפים אלה כאשר ההנחה "השימושית" היא שאם גולש מחפש מידע מסוים ואם אתר חושב שאותו מדיע חשוב - הוא לא יטרח לקבור אותו באיזה דף פנימי. אתר רציני שיעסוק במידע אותו המשתמש מחפש ישים את המידע בדף הבית או באחד העמודים הקרובים לדף הבית.

באותו הקשר, גוגל מבחינה רעיונית הוא קודם כל אתר מונחה רלבנטיות relevance oriented.

כלומר: התוצאות הראשונות שאדם יקבל בגוגל יהיו התוצאות הכי רלבנטיות לביטוי אותו הקליד בשורת החיפוש. שימושיות כמו שאתה יודע קשורה רבות לאינטלגינציה מלאכותית. אחד הדברים שהאינטלגנציה המלאכותית של גוגל מניחה היא שאם אתר מקשר לדף מספר רב יותר של פעמים ("מפזר את הקישור בכל מקום אפשרי), תחת מילה מסויימת (text anchor, בצורה כזו שמקליקים על המילה ומגיעים לדף המקושר), כך לכאורה חשוב לבעל-האתר שלמשתמש יהיה קל להגיע לעמוד הזה.

בפועל, זה טריק "קידום אתרים" ידוע (לשמצה).